ofircomputers

מהי יחידת עיבוד מרכזית CPU? מהירות השעון

מהירות השעון היא אחד ממפרטי המפתח של המעבד שלך – אבל מה זה באמת אומר?1

לביצועי ה- CPU שלך – "המוח" של המחשב – יש השפעה רבה על המהירות שבה תוכניות נטענות ובאיזו חלק הן פועלות. עם זאת, קיימות מספר דרכים שונות למדוד את ביצועי המעבד. מהירות השעון (גם "קצב שעון" או "תדירות") היא אחת המשמעותיות ביותר.

אם אתה תוהה כיצד לבדוק את מהירות השעון שלך, לחץ על תפריט התחלה (או לחץ על מקש Windows* ) והקלד "מידע מערכת". שם הדגם ומהירות השעון של ה- CPU שלך יופיעו תחת "מעבד".

מהי מהירות השעון?

באופן כללי, מהירות שעון גבוהה יותר פירושה CPU מהיר יותר. עם זאת, גורמים רבים אחרים באים לידי ביטוי.

המעבד שלך מעבד הוראות רבות (חישובים ברמה נמוכה כמו חשבון) מתוכניות שונות בכל שנייה. מהירות השעון מודדת את מספר המחזורים שהמעבד שלך מבצע לשניה, הנמדדים ב- GHz (gigahertz).

"מחזור" הוא טכנית דופק מסונכרן על ידי מתנד פנימי, אבל למטרות שלנו, הם יחידה בסיסית המסייעת להבין את מהירות המעבד. במהלך כל מחזור, מיליארדי טרנזיסטורים בתוך המעבד נפתחים ונסגרים.

מעבד עם מהירות שעון של 3.2 ג'יגה-הרץ מבצע 3.2 מיליארד מחזורים לשנייה. (מעבדים ישנים יותר נמדדו במגה-הרץ, או מיליוני מחזורים לשנייה.)

לפעמים, הוראות מרובות הושלמו במחזור שעון יחיד; במקרים אחרים, ניתן לטפל בהוראה אחת לאורך מחזורי שעון מרובים. מכיוון שתכנוני CPU שונים מטפלים בהוראות באופן שונה, מומלץ להשוות את מהירויות השעון בתוך אותו מותג CPU ודור.

לדוגמה, מעבד עם מהירות שעון גבוהה יותר מלפני חמש שנים עשוי להיות בעל ביצועים טובים יותר על-ידי CPU חדש עם מהירות שעון נמוכה יותר, מכיוון שהארכיטקטורה החדשה יותר מטפלת בהוראות בצורה יעילה יותר. מעבד Intel® מסדרת X עשוי להשיג ביצועים טובים יותר מעבד מסדרת K עם מהירות שעון גבוהה יותר, מכיוון שהוא מפצל משימות בין ליבות נוספות וכולל מטמון CPU גדול יותר. אבל בתוך אותו דור של מעבדים, מעבד עם מהירות שעון גבוהה יותר בדרך כלל ביצועים טובים יותר מעבד עם מהירות שעון נמוכה יותר על פני יישומים רבים. לכן חשוב להשוות מעבדים מאותו מותג ודור.

כיצד מהירות השעון משפיעה על המשחקים?

לפני הופעת מעבדים מרובי ליבות, מהירות השעון נתפסה כמפרט המפתח להשוואת מעבדים בעלי ליבה אחת. כיום, הוא נלקח בחשבון לצד מספר ליבות, מטמון CPU וצריכת חשמל.

ההשפעה של מהירות השעון על משחק בודד תלויה במנוע המשחק ובכלים המשמשים ליצירתו. אתרי בחינת ביצועים כמו החומרה של טום מצאו כי כמה מנועי משחק, כמו Far Cry: דוניה של Primal, נהנים יותר מביצועים חזקים של חוט יחיד מאשר ריבוי הליכים.2 מצד שני, משחקי AAA חדשים רבים, במיוחד במנועים ידידותיים לתקליטים כמו Unreal Engine 4, יכולים להפיק תועלת הן מליבה נוספת והן משעון מוגבר.3

מדדים ספציפיים הם הדרך הטובה ביותר להעריך את ביצועי המעבד במנוע משחק מסוים, אך מהירות השעון היא מדריך כללי טוב לביצועים היחסיים של מעבדים בתוך משפחת מוצרים.

מה המשמעות של תדר טורבו?

מפרטי המעבד המרכזי של Intel מפרטים הן את תדר הטורבו המרבי והן את תדר הבסיס של המעבד. תדר הבסיס של המעבד מתייחס לנקודת ההפעלה הרגילה של המעבד המרכזי, בעוד שתדר הטורבו המרבי מתייחס למהירות המרבית שהמעבד יכול להשיג באמצעות טכנולוגיית Intel® Turbo Boost.

טכנולוגיית Intel® Turbo Boost היא כלי שמשפר את מהירות השעון באופן דינמי כדי להתמודד עם עומסי עבודה כבדים. זה עובד ללא צורך בהתקנה או תצורה על ידי המשתמש. הטכנולוגיה שופטת את כמות מרווח הראש התרמי שיש למעבד, כמו גם את מספר הליבות בשימוש, ולאחר מכן מגבירה את מהירות השעון לרמה הבטוחה המרבית. קרא עוד על הטכנולוגיה כאן.

איזה מספר חשוב יותר למשחקים? תדר הטורבו. בהינתן קירור הולם, זוהי המהירות שבה המעבד המרכזי יפעל בעת התמודדות עם עומסי עבודה כבדים (כגון נסיעה בעיר, או חישוב התנהגות הבינה הבינה מלאכותית בפניית אויב במשחק אסטרטגיה).

כיצד ניתן לכוונן את מהירות שעון המעבד שלך?

המונח "המהרה"4 מתייחס להאצת שעון ה- CPU לקבלת כוח עיבוד נוסף. מעבדי Intel עם "K" בשם יש "מכפיל" לא נעול להמהרה קלה כאשר הם משויך עם ערכת שבבים של לוח אם התומכת בהמהרה.

המהרה יכולה להניב FPS משופר5אפילו עבור מעבדים יוקרתיים כמו מעבד Intel® Core™ i9 העדכני ביותר.

מדוע מהירות השעון חשובה?

מהירות שעון CPU היא אינדיקטור טוב לביצועי המעבד שלך. למרות שיישומים כמו עריכת וידאו והזרמה ידועים בהסתמכות על ביצועים מרובי ליבות, משחקי וידאו חדשים רבים עדיין בנצ'מרק הטוב ביותר על מעבדים עם מהירות השעון הגבוהה ביותר.

ניווט
טכנאי מחשבים
© ofircomputers.co.il - אופיר טכנאי מחשבים בתל אביב כל הזכויות שמורות
שיווק בפייסבוק ע"י קרית טק