ofircomputers

מה עושה זיכרון RAM במחשב?

למדו מהו זיכרון RAM, ההבדל בין DDR4, SDRAM ו-DIMM וכיצד זיכרון RAM יכול להשפיע על חוויית הגיימינג.

RAM (זיכרון גישה אקראית) הוא רכיב מפתח בכל מחשב גיימינג. הוספת זיכרון RAM נוסף יכולה להגביר את יכולת התגובה של המערכת ולשפר את קצב הפריימים בהשוואה למערכות עם פחות זיכרון.

המשך לקרוא כדי לגלות כיצד פועל זיכרון RAM, כיצד למצוא מודולים תואמים וכמה זיכרון אתה באמת צריך למשחקים.

כיצד פועל זיכרון RAM?

מטרת RAM היא לאחסן את הנתונים לטווח הקצר שמחשב דורש כדי לפעול כראוי. אך שלא כמו כונן דיסק קשיח או SSD (כונן מצב מוצק), המאחסנים נתונים ללא הגבלת זמן, זיכרון RAM מתאפס בכל פעם שהמערכת מאותחלת מחדש.

RAM הוא "זיכרון נדיף", כלומר הוא מאחסן נתונים רק כאשר יש לו כוח, בניגוד לכונן קשיח או SSD "לא נדיף". תוכניות נטענות ל- RAM באופן זמני בעת השימוש, אך שוכנות בכונן אחסון לצמיתות (עד למחיקה).

מחשבים זקוקים לגישה מהירה לנתונים זמניים כדי להפעיל תוכניות או לבצע משימות. משחקי מחשב מודרניים, למשל, צריכים לאחזר במהירות נכסי אמנות. משחקים קוראים וכותבים נתונים ל- RAM מכיוון שסדרי גודל מהירים יותר מגישה לנתונים בהתקן אחסון.

איזה זיכרון RAM תואם ללוח האם שלך?

לפני שתתחיל לחשוב על קיבולת ה- RAM והתדירות, עליך לוודא ש- RAM תואם ללוח האם והמעבד שלך. סוג המודולים הלא נכון פשוט לא יעבוד, בעוד ש- RAM עם המפרט הלא נכון עבור המחשב שלך יכול להיות בעל ביצועים נמוכים.

סוג מודול

זיכרון RAM מגיע במקלות, או מודולי זיכרון, שנצמדים לחריצי הזיכרון בלוח האם. זיכרון RAM שאינו תואם למערכת שלך לא יתאים, או שלא יפעל כראוי.

לוחות אם במחשבים מודרניים תומכים ב- DDR4 RAM. DDR4 לא צריך להיות מבולבל עם DDR3, הדור הקודם של SDRAM. הם אינם ניתנים להחלפה, ואין באפשרותך להחליף (לדוגמה) DDR3 בנפח 8GB ב- DDR4 בנפח 16 ג'יגה-בתים.

DDR4 ו- SDRAM

מחשבים משתמשים בסוג של זיכרון RAM הנקרא SDRAM (זיכרון גישה אקראית דינאמי סינכרוני). DRAM "סינכרוני" מסונכרן עם תדירות המעבד. SDRAM השתפר עם הזמן, ומציע יתרונות כמו צריכת חשמל נמוכה יותר, קצבי העברה מהירים יותר והעברת נתונים יציבה יותר.

DDR4 SDRAM הוא הסטנדרט הנוכחי עבור מחשבים מודרניים. DDR4 מייצג את "קצב נתונים כפול 4", והוא הדור הרביעי של טכנולוגיית DDR, שהחליף את SDR (קצב נתונים יחיד) SDRAM. DDR4 כולל קצבי העברת נתונים מהירים יותר, קיבולות גדולות יותר ומתחים נמוכים יותר מהדור הקודם.

אם אתה בונה מחשב חדש או משדרג זיכרון RAM במערכת חדשה יחסית, סביר להניח שתתמודד עם התקן הנוכחי של DDR4 SDRAM.

מדוע DDR4 אינו תואם לאחור? כי יש לו תזמונים שונים (ראה להלן), מתח, וספירת פינים, בין מאפיינים אחרים. כדי למנוע התקנה בשוגג, חריץ המפתח במודולים DDR4 ממוקם לאחר פין שונה ממודולי DDR3, ומבטיח שהוא לא יוכל להחליק לחריצי DDR3.

קיימות מספר דרכים קלות למציאת זיכרון תואם. עיין בתיעוד של המערכת או המעבד, הפעל כלי שירות ליצירת פרופילי מערכת או השתמש בכלי תאימות זיכרון מקוון.

פקטור טופס

מקלות DIMM (מודול זיכרון שני בשורה) הם מודולי RAM גדולים יותר, המיועדים ללוחות אם שולחניים.

SO-DIMM (מודול זיכרון כפול בשורה כפול קטן) הם מודולים קטנים יותר המיוצרים עבור מחשבים נישאים, מחשבי מיני של Intel® NUC וכמה לוחות אם של גורם צורה קטן (SFF) של Mini-ITX.

מפרטי זיכרון RAM חשובים

  • קיבולת: נמדד בג'יגה-בתים (GB). ככל שהקיבולת גבוהה יותר, כך יישומים יכולים לאחסן יותר נתונים. ביכולות גבוהות יותר, יישומים נוספים יכולים לפעול בו-זמנית, ומשחקים יכולים לאחסן כמויות גדולות יותר של נתונים זמניים.
  • מהירות: נמדדת במגה-טרנספר לשנייה (MT/s), לעתים קרובות מתייחסים לזה גם למהירות במגה-הרץ (MHz), אם כי מדובר במדידה שונה ממהירות השעון. דירוגי מהירות גבוהים יותר פירושם תגובה מהירה יותר לבקשות קריאה וכתיבה, ולכן ביצועים משופרים.

כמה זיכרון RAM אני צריך למשחקים?

זה תלוי. האם אתה מתכנן לשחק משחקים במפגשים ממוקדים, או שאתה מזרים ומרבה משימות?

עבור משחקים, 8GB נחשב לקו הבסיס עבור כותרי AAA. עם זאת, דרישות RAM גדלות. Red Dead Redemption 2, למשל, ממליץ על זיכרון RAM של 12GB לביצועים אופטימליים, בעוד ש-Half-Life: Alyx דורש 12GB כמינימום. לכן, אם אתה רוצה מספיק תקורה כדי להמשיך לשחק מהדורות חדשות בעתיד, 16GB של RAM מומלץ.

אם אתם מתכננים לעשות יותר מסתם גיימינג, שקול 32GB. זה נותן לך את החופש להזרים בשידור חי, צ'אט קבוצתי ב-Discord, ו- YouTube או Twitch פתוחים ברקע.

אם יש לך את התקציב ואת הצורך ביותר זיכרון RAM (עבור מידול תלת-ממדי או יישומים מקצועיים אחרים), Windows 10 Home ומעבדי Intel® Core™ i9 העדכניים ביותר תומכים בעד 128 ג'יגה-בתים. בדוק את "גודל זיכרון מרבי" תחת מפרטי הזיכרון של המעבד שלך.

איזו מהירות זיכרון RAM דרושה לי?

חפש את האיזון הנכון בין קיבולת ומהירות. סביר להניח כי 32GB של זיכרון RAM איטי אינו אידיאלי, אבל גם לא 4GB של זיכרון RAM מהיר.

מהירויות זיכרון RAM DDR4 מתחילות בסביבות 1600 מגה-הרץ, אך מהירויות אלה נחשבות לאטיות בסטנדרטים של ימינו. מעבד Intel® Core™ i9-10900, לדוגמה, תומך ב-2933 מגה-הרץ במפרטי מלאי.

למשחקים, יש יתרונות להפעלת זיכרון RAM עם מהירויות גבוהות. למרות שלא תהיה לו השפעה עמוקה כמו שדרוג המעבד או הכרטיס הגרפי, זיכרון RAM מהיר יותר יכול לשפר את ביצועי המשחק ואת קצב הפריימים.

שיפורי הביצועים משתנים ממשחק למשחק: חלקם רואים דחיפה ניכרת, בעוד שאחרים בקושי מושפעים. כדאי לבדוק אמות מידה עבור מסגרות ממוצעות לשנייה כדי לראות אם השדרוג שווה את זה.

בנוסף לשיפור קצב הפריימים, זיכרון RAM מהיר יותר יכול לשפר את זמני הפריימים, או את היציבות של קצב הפריימים. זה יוצג כערכים הנמוכים של 1% ו-0.1% (ממוצעים של 1% ו-0.1% מהמסגרות שנרשמו) במדדים.

מחוץ לקצבי הפריימים, זיכרון RAM מהיר יותר יכול גם לשפר תחומים אחרים בביצועי המערכת, כגון קיצור זמני האתחול.

שיקולים אחרים

התקנה

זיכרון RAM נרכש בדרך כלל בערכות של שניים או ארבעה מודולים (לדוגמה, "2x16GB" או "4x8GB"). לפני רכישת ערכה, בדוק כמה חריצי זיכרון יש ללוח האם שלך.

מחשבים שולחניים בדרך כלל יש ארבעה חריצים, בעוד מחשבים ניידים בדרך כלל יש שניים. מחשבים ותחנות עבודה ברמה של חובבים עשויים לתחזק שמונה או יותר, בעוד שמספר החריצים בכיוונונים ייחודיים כגון NUCs ו- SFFs ישתנה.

אם אתה מתכנן לשדרג את זיכרון ה- RAM במחשב נישא, ודא ש- RAM נגיש ואינו מולחם על לוח האם. זיכרון RAM של מחשב נייד מסוים אינו מיועד להחלפה.

אם אתה מתכנן לשדרג שולחן עבודה, נסה להשאיר חריצי זיכרון פתוחים להרחבה עתידית במידת האפשר. לדוגמה, התקנת ערכת 2x16GB במקום ערכת 4x8GB במחשב שולחני משאירה אותך עם שני חריצים פתוחים לשדרוגים עתידיים.

כדי לנצל את רוחב הפס המוגבר המסופק על-ידי RAM דו-ערוצי, מומלץ להתקין לפחות זוג אחד של מודולי RAM בחריצים סימטריים (בדרך כלל מקודדים בצבע). המודולים חייבים להיות באותה קיבולת, ובאופן אידיאלי באותה מהירות: אם המהירויות אינן תואמות, המודול עם המהירות האיטית יותר יקבע את הקצב.

מהו זיכרון RAM דו-ערוצי?

מחשבים מודרניים רבים כוללים זיכרון דו-ערוצי. מצב דו-ערוצי (או משולב) מאפשר לבקר הזיכרון של המעבד להחליף נתונים עם RAM באמצעות שני ערוצים, קריאה וכתיבה לשני מקלות זיכרון בו-זמנית. פעולה זו מגדילה את רוחב הפס הזמין.

מצב ערוץ כפול יופעל באופן אוטומטי ברוב לוחות האם עם שני חריצי DIMM בלבד. עם זאת, בעת שימוש בשני מקלות בלוח אם עם ארבעה חריצים, יש להתקין את הזיכרון באופן סימטרי כדי להשתמש באותו ערוץ. החריצים מקודדים לעתים קרובות בצבע, אך עשויים להיות מתנדנדים או זה לצד זה. עיין בתיעוד לוח האם לקבלת הוראות ספציפיות יותר.

לקבלת ביצועים אידיאליים, ודא שלכל מקל זיכרון יש את אותה מהירות, קיבולת ותזמונים. הימנע ערבוב והתאמת מפרטי מודול שונים במידת האפשר.

תזמוני זיכרון

מהירות זיכרון RAM היא לא הדרך היחידה לשפוט ביצועים.

תזמוני RAM הם מדד להשהיה, או ההשהיה לפני ש- RAM יכול לבצע את הפקודות שניתנו לו. תזמוני זיכרון ניתנים כסט של מספרים, כגון 16-18-18-36, אשר ניתן לראות על מדבקת המפעל של המודול.

כל מספר מתאים לבדיקה ספציפית. המספר הראשון, לדוגמה, הוא חביון CAS (כתובת עמודה Strobe) – מספר מחזורי השעון הדרושים למודול הזיכרון כדי להחזיר ערכת נתונים לאחר בקשה מבקר הזיכרון.

השוואת מודולי RAM בהתבסס על תזמונים יכולה להיות מסובכת. לדוגמה, השהיית CAS מציינת רק את המספר הכולל של מחזורים; משך הזמן של כל מחזור חשוב גם בעת שיפוט היענות. לדוגמה, זיכרון DDR3 כולל בדרך כלל השהיית CAS נמוכה יותר מ- DDR4, אך הוא מבצע ביצועים גרועים יותר בשל מהירות השעון האיטית יותר שלו.

תזמוני זיכרון אינם בדרך כלל שיקול בעדיפות גבוהה עבור מחשב גיימינג. תזמונים מעניינים את המהרה, שיכולים להוריד באופן ידני את התזמונים ב-BIOS, ואז לבדוק יציבות. אם תצליח, תוכל לקבל ביצועים טובים יותר מה- RAM הקיים שלך.

עבור רוב משתמשי מחשב הגיימינג, קיבולת ה-RAM ומהירותם הם השיקולים החשובים ביותר.

המהרה1 זיכרון RAM

אם רכשת זיכרון RAM בעל ביצועים גבוהים, המהרה יכולה לעזור לך לחרוג ממפרטי המלאי. הדרך הקלה ביותר לעשות זאת היא באמצעות פרופיל זיכרון קיצוני של Intel® (Intel® XMP).

כאשר פרופיל Intel® XMP נבחר ב- BIOS של לוח אם נתמך, הוא מתאים מתחים, תזמונים ותדירות כדי לשפר את הביצועים. הגדרות מוגדרות מראש אלה נבדקו ואושרו ליציבות.

ניתן גם לכוונן פרופילי זיכרון בלוחות אם מסוימים, כמו גם לכוונן הגדרות באופן ידני מה-BIOS.

צלעות חום של זיכרון יכולות לגרום להתקנה שלך להיראות אטרקטיבית יותר. עם זאת, הם לעתים קרובות אסתטיים לחלוטין.

RAM מייצר חום כמו כל רכיב אחר, אבל זה לא פועל חם מאוד אלא אם כן הוא פועל במהירויות גבוהות במיוחד. תרגישו חופשי לדלג על צלעות החום אם אתם לא ממש המהגרים את ה-RAM שלכם. עם זאת, כמו בכל רכיב, זה תמיד טוב כדי לוודא הזיכרון שלך חשוף זרימת אוויר נכונה.

מודולי זיכרון עם תאורת RGB יכולים גם להוסיף אלמנט של התאמה אישית ויכולים לשפר את המשיכה החזותית של המערכת. רק ודאו שמקלות זיכרון ה-RGB שבחרת תואמים למותג הספציפי שלכם בלוח האם.

איזה סוג של זיכרון RAM מתאים למחשב הגיימינג שלך?

בסופו של דבר, כמות זיכרון RAM שאתה צריך למשחקים תהיה תלויה בתקציב ובמקרה השימוש שלך. לפני ביצוע רכישה, ודא שמפרטי זיכרון ה- RAM תואמים לצרכים הייחודיים שלך.

חשוב לאזן את זיכרון ה-RAM עם שאר רכיבי המערכת, מכיוון שכולם ישחקו תפקיד בקביעת רמת הביצועים הכוללת.

ניווט
טכנאי מחשבים
© ofircomputers.co.il - אופיר טכנאי מחשבים בתל אביב כל הזכויות שמורות
שיווק בפייסבוק ע"י קרית טק